Vejledning til Udviklingspulje til medfinansiering af projekter i byer og landsbyer
Du ansøger i bunden af denne side - du skal være logget ind før du kan se formularen
Ansøgningsfristen er den 1. maj 2025
Hvem kan ansøge tilskuddet
Lokalråd i byer og landsbyer i Ikast-Brande Kommune.
Hvordan ansøges tilskuddet
Puljen søges via Ikast-Brande Kommunes foreningsside (www.aktivikastbrande.dk), hvor ansøgningspuljer m.m. fremgår.
Hvordan behandles og prioriteres ansøgningerne
Udviklings- og Erhvervsudvalget behandler ansøgningerne på mødet den 18. juni 2025, og såfremt der er flere midler i puljen på mødet den 25. september 2025. Hvis der er flere midler tilbage i puljen efter de to ansøgningsrunder, meldes nye datoer ud ultimo 2025.
Projekterne prioriteres efter:
• Størrelsen på ekstern finansiering af projektet. Sandsynligheden for at få tilsagn er større, jo mere ekstern medfinansiering projektet kan dokumentere.
• Der gives forrant for projekter i landsbyerne
• Hvor stor en andel af borgerne i landsbyen/byen, projektet gavner
• Udviklingspotentialet i projektet - hvori består det udviklende ved projektet, hvad opnår særlige målgrupper eller områder, ved at projektet gennemføres?
Betingelser for tilskuddet:
Ansøgningen skal ud over en beskrivelse af projektet, hvor projeteringsfaktorerne tydeligt fremgår, indeholde en beskrivelse af, hvordan ansøger vil drifte projektet fremadrettet.
Det er ansøgers ansvar at sørge for, at de nødvendige tilladelser til at kunne gennemføre projektet er tilvejebragt eller kan tilvejebringes.
Et tilsagn fra Udviklingspuljen er ikke samtidig et tilsagn om myndighedsgodkendelse af projektet.
Det er lokalrådet, der skal afholde og betale projektets udgifter, dvs. midlerne kan ikke gives videre til andre aktører.
Egne timer kan ikke indgå som medfinansiering i projektet, men det vil vælgte positivt i den samlede vurdering, at der er lokalet engagement.
Der kan ikke ydes støtte til følgende:
• enkelt personers private anliggender
• private virksomheder
• projekter, der har mulighed for at opnå støtte fra andre puljer i Ikast-Brande Kommune
• projekter, der allerede er gennemført
Udbetaling af midlerne:
Når projektholder meddeler, at projektet er igangsat kan 25 % af de bevilgede midler udbetales. Når 75 % af det samlede projekt er gennemført, kan mod fremlæggelse af regnskab og midtvejs status, udbetales yderligere 50 % af de bevilgede midler. De sidste 25 % udbetales, når hele projektet er afsluttet, og et samlet regnskab og slutrapport er sendt ind. Der vil blive udført stikprøve kontrol af bilagene.
Projektet skal igangsættes hurtigst muligt og være gennemført inden for 2 år efter bevilling. Ellers bortfalder tilsagnet.
Har du brug for flere oplysninger, så kontakt:
Erhvervs- og udviklingskonsulent
Mette Vildbrad
E-mail: metvild@ikast-brande.dk
Tlf.: 9960 4155 / 2466 7152
Ansøgningsfristen er den 1. maj 2025
Du ansøger i formularen herunder - du skal være logget ind før du kan se formularen