Vejledning til puljen til energibesparende tiltag i forsamlingshuse


Du ansøger i bunden af denne side - du skal være logget ind før du kan se formularen

Ansøgningsfristen er den 1. maj 2025


Hvem kan ansøge tilskuddet

Godkendte forsamlingshuse i Ikast-Brande Kommune.


Hvordan ansøges tilskuddet

Puljen søges via Ikast-Brande Kommunens foreningsside (www.aktivikastbrande.dk), hvor ansøgningspuljer m.m. fremgår.

Hvordan behandles og prioriteres ansøgningerne

Udviklings- og Erhvervsudvalget behandler ansøgningerne på mødet den 18. juni 2025, og såfremt der er flere midler i puljen på mødet den 24. september 2025.

Projekterne prioriteres efter:

  • Størrelsen på ekstern medfinansiering af projektet. Sandsynligheden for at få tilsagn er større jo mere ekstern medfinansiering, projektet kan dokumentere.
  • Effekten af den energibesparende foranstaltning. Der skal redegøres for, hvor meget bygningens energiforbrug vil blive reduceret ved de ansøgte tiltag, og hvor meget grøn energi, der eventuelt vil blive produceret.
  • Forsamlingshusets aktivitetsniveau

Betingelser for tilskuddet:

Ansøgningen skal ud over en beskrivelse af projektet, hvor prioriteringsfaktorerne tyde-ligt fremgår, indeholde en beskrivelse af, hvordan ansøgeren vil drifte projektet fremad-rettet.
Egne timer kan ikke indgå som medfinansiering i projektet.
Igangsættelsesdato skal meddeles.

Der kan ikke ydes støtte til følgende:
• enkelt personers private anliggender
• private virksomheder
• projekter, der har mulighed for at opnå støtte fra andre puljer i Ikast-Brande Kommune
• projekter, der allerede er gennemført

Udbetaling af midlerne:
Når projektholder meddeler, at projektet er igangsat kan 25 % af de bevilgede midler udbetales. Når 75 % af det samlede projekt er gennemført, kan mod fremlæggelse af regnskab og midtvejs status, udbetales yderligere 50 % af de bevilgede midler. De sidste 25 % udbetales, når hele projektet er afsluttet, og et samlet regnskab og slutrapport er sendt ind. Der vil blive udført stikprøve kontrol af bilagene.

Projektet skal igangsættes hurtigst muligt og være gennemført inden for 2 år efter bevilling. Ellers bortfalder tilsagnet.


Har du brug for flere oplysninger, så kontakt:

Erhvervs- og udviklingskonsulent
Mette Vildbrad
E-mail: metvild@ikast-brande.dk
Tlf.: 9960 4155 / 2466 7152


Ansøgningsfristen er den 1. maj 2025

Du ansøger i formularen herunder - du skal være logget ind før du kan se formularen